10 ویتامین برای افزایش تعداد اسپرم
نوشته شده توسط : نت نیوز


عوامل زیادی می توانند بر تعداد اسپرم تأثیر بگذارند، از جمله سیگار کشیدن، پرتودرمانی، واریکوسل، عفونت ها، عفونت های دستگاه ادراری، کمبودهای تغذیه ای و استرس اکسیداتیو.

اسپرم:

سلول های اسپرم (همچنین به عنوان اسپرم شناخته می شوند) سلول های تولید مثل مردانه هستند. اسپرم دو جزء اصلی دارد. سر و دم که به آن پرچم می گویند. در طی لقاح، این اسپرم است که تخمک را بارور می کند.

تعداد سلول های اسپرم.

تعداد دقیق اسپرم تعداد کل اسپرم در انزال مرد است. تعداد اسپرم ها با شمارش تعداد اسپرم در یک نمونه کوچک مایع منی و ضرب در حجم کل مایع منی جمع آوری شده محاسبه می شود. (لازم به ذکر است که اسپرم و منی متفاوت هستند.)

تعداد اسپرم:

همانطور که قبلا ذکر شد، مردان باید بر تعداد اسپرم و تعداد اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی تمرکز کنند. مقدار اسپرم به تعداد اسپرم (تعداد اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی) و پارامتر غلظت اسپرم بستگی دارد. تراکم اسپرم تعداد اسپرم در هر میلی لیتر از اسپرم تولید شده را تعیین می کند. اگر تراکم اسپرم ثابت بماند، افزایش حجم اسپرم تعداد کل اسپرم را افزایش می دهد، اما این دو ارتباط قوی ندارند. یک مرد ممکن است مقدار زیادی اسپرم داشته باشد اما اسپرم بسیار کمی داشته باشد یا اصلا اسپرم نداشته باشد

حجم اسپرم:

حقیقت این است که حجم اسپرم یک اصطلاح یا معیار واقعی برای باروری مردان نیست. این اصطلاح به اشتباه دو عبارت تعداد اسپرم و حجم اسپرم را با هم ترکیب می کند. تقریباً یک اصطلاح رایج در بین عموم مردم است. برای افزایش اسپرم میتانید از قرص افزایش جهش اسپرم استفاده نمایید.



میزان:

منی (معروف به مایع منی) مایع اندام های تناسلی مردانه است. اسپرم سفید رنگ است و هنگام رابطه جنسی از دستگاه تناسلی مرد خارج می شود. این دانه به زنده ماندن اسپرم تا رسیدن به تخمک ماده کمک می کند.

حجم اسپرم:

مقدار مایع منی در هنگام انزال

تعداد اسپرم "طبیعی" چیست؟

تعداد طبیعی تخم مرغ بسته به عوامل مختلفی می تواند متفاوت باشد. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد طبیعی اسپرم از 39 میلیون در پایین تا 928 میلیون در بالاترین حد متغیر است.

اولیگواسپرمی واقعی اصطلاح پزشکی برای تعداد کم اسپرم بر اساس تعداد اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی است.

الیگواسپرمی خفیف = 10 تا 15 میلیون اسپرم در میلی لیتر.

اولیگواسپرمی متوسط ​​= 5-10 میلیون اسپرم در میلی لیتر.

الیگواسپرمی شدید = 0 و 5 میلیون اسپرم در میلی لیتر.

حجم مایع منی سالم یا طبیعی، تعداد اسپرم و تراکم اسپرم چیست؟

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، مقدار طبیعی اسپرم در هر انزال بین 1.5 تا 7.6 میلی لیتر است. تعداد طبیعی اسپرم نیز دامنه وسیعی دارد و حداقل 39 میلیون و حداکثر 928 میلیون است. تراکم طبیعی اسپرم از 15 میلیون تا 259 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر انزال متغیر است.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها برای تقویت مردان:

انواع مختلف سوء تغذیه می تواند تعداد اسپرم را همراه با استرس اکسیداتیو کاهش دهد. خوشبختانه، مصرف مکمل ها می تواند به مبارزه با کمبودهای تغذیه ای کمک کند و سطح آنتی اکسیدان را برای محافظت از اسپرم افزایش دهد. تمام مواد زیر باعث افزایش تعداد اسپرم می شوند:

ویتامین سی

ویتامین B12

سینک

ویتامین های D

فولات

CoQ10 (کوآنزیم Q10 یا (CoQ10) ماده ای است که به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند.)

آشواگاندا (Ashwaganda) (یکی از گیاهان مهم در آیورودا. این گیاه برای کاهش استرس، افزایش سطح انرژی و بهبود تمرکز استفاده می شود.)

اسید چرب امگا 3

لیکوپن

ویتامین سی:

ویتامین C یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان هاست. برخلاف بسیاری از پستانداران دیگر، انسان نمی تواند ویتامین C تولید کند. این بدان معناست که باید از طریق غذا به دست آید.

مطالعات نشان می دهد که ویتامین C می تواند به بهبود بسیاری از پارامترهای سلامت اسپرم از جمله تعداد اسپرم کمک کند. در یک مطالعه، ادعا شد که مکمل ویتامین C به دو برابر شدن تعداد اسپرم کمک می کند.

ویتامین B12:

ویتامین B12 یک ویتامین پیش متابولیک است که در بسیاری از جنبه های تولید انرژی سلولی نقش دارد.

B12 برای فرآیند تولید اسپرم ضروری است. محققان دریافتند که مکمل ویتامین B12 به عنوان یک مکمل آنتی اکسیدانی در حمایت از تعداد اسپرم سالم موثر است.

غرق شدن:

روی یکی از مهم ترین ریزمغذی ها برای مردان است. مطالعات نشان داده اند که روی باعث افزایش تستوسترون، افزایش باروری و رشد عضلات می شود.

از سوی دیگر، سطوح پایین روی با کاهش باروری مردان مرتبط است. مطالعات فرازطب نشان می دهد که روی کم با تعداد کم اسپرم، تعداد اسپرم کم و باروری پایین مرتبط است.

به طور کلی، به راحتی می توان روی کافی را تنها از طریق غذا دریافت کرد. وضعیت کافی روی باید با خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز، تخم مرغ و سایر محصولات حیوانی تضمین شود. صدف ها منبع عالی روی هستند.

یکی دیگر از مزایای مهم روی این است که به حفظ هورمون های مردانه حتی در حین ورزش شدید کمک می کند. ورزش بیش از حد می تواند سطح تستوسترون را کاهش دهد. با این حال، مکمل روی می تواند به معکوس کردن این تغییر منفی کمک کند. توانایی روی برای حفظ سلول های T راه دیگری برای حمایت از باروری و تعداد اسپرم مردان است.

ویتامین دی:

مشخصه ویتامین D این است که هم ویتامین و هم هورمون است. این ویتامین بر طیف وسیعی از عملکردهای فیزیولوژیکی از جمله باروری مردان تأثیر می گذارد.

18 مطالعه از سال 2019 نشان می دهد که سطوح بالای ویتامین D در مردان باروری کلی و تعداد اسپرم را بهبود می بخشد.

با توجه به کمبود ویتامین D در حدود 40 درصد از بزرگسالان آمریکایی، اطمینان از دریافت آن از طریق غذا یا نور خورشید یک انتخاب هوشمندانه است.

فولات:

فولات یکی دیگر از ویتامین های B است که برای باروری مهم است. چندین مطالعه نشان داده اند که مکمل فولات می تواند به افزایش تعداد اسپرم کمک کند.

CoQ10:

CoQ10 (کوآنزیم Q10) یک آنزیم و آنتی اکسیدان است که از اسپرم در برابر استرس اکسیداتیو و سایر انواع آسیب محافظت می کند.

جالب توجه است که Co-Q10 در مایع منی یافت می شود و غلظت های بالاتر با تعداد بیشتر اسپرم و بهبود حرکت اسپرم مرتبط است. مطالعات نشان می دهد که مکمل های کوآنزیم Q10 می توانند حضور اسپرم را در مایع منی افزایش دهند و باروری را در این فرآیند بهبود بخشند. مطالعات دیگر نشان داده اند که کوآنزیم Q10 تعداد اسپرم را افزایش می دهد. به طور کلی، کوآنزیم Q10 یکی از موثرترین آنتی اکسیدان ها برای بهبود حرکت اسپرم است.

اسیدهای چرب امگا 3:

امگا 3 چربی های ضروری هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند. آنها ساختار صحیحی را برای بسیاری از انواع سلول از جمله اسپرم فراهم می کنند. مطالعات نشان می دهد که سطح امگا 3 ارتباط نزدیکی با سلامت باروری مردان دارد.

لیکوپن:

لیکوپن ممکن است به عنوان یک رنگ طبیعی در گوجه فرنگی شناخته شود، اما مقدار بیشتری را فراهم می کند.

مطالعات نشان می دهد که این ماده قرمز روشن می تواند تعداد اسپرم را تا 70 درصد بهبود بخشد. بسیاری از میوه های دیگر نیز تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می دهند. خوردن مقدار زیادی گوجه فرنگی یا افزودن مکمل لیکوپن به برنامه روزانه می تواند به تعداد اسپرم و سلامت باروری کمک کند.

مکمل های توصیه شده برای افزایش تعداد اسپرم:

مکمل ایده آل برای بهبود تحرک اسپرم دارای ترکیبی از مواد است که می تواند برای افزایش باروری استفاده شود.

زمان مناسب برای مصرف ویتامین ها:

به طور کلی، توسعه آنها 72-90 روز طول می کشد. به همین دلیل، اکثر متخصصان باروری مصرف مکمل ها را به مدت 90 روز یا بیشتر توصیه می کنند تا بهترین نتایج را مشاهده کنید.

توصیه می شود از مصرف زیاد سویا خودداری کنید. از آنجایی که محصولات سویا سرشار از ایزوفلاون ها و سایر فیتواستروژن ها هستند، با کاهش تستوسترون و کیفیت پایین مایع منی مرتبط هستند.

میوه هایی که تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می دهند:


تعداد و تحرک اسپرم دو مورد از مهمترین پارامترهای اسپرمی هستند که بر باروری مردان تأثیر می گذارند. راه های زیادی برای افزایش این تعداد اسپرم مهم وجود دارد. خوردن میوه های غنی از ویتامین C، ویتامین E، فولات و سایر آنتی اکسیدان ها تعداد و تحرک اسپرم را بهبود می بخشد. از آنجایی که میوه ها سرشار از قند هستند، مصرف آن ها در حد اعتدال توصیه می شود. مطالعات نشان داده است که مصرف بیش از حد قند روی اسپرم تاثیر منفی دارد. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که به مردان توصیه می شود برای بهبود باروری و بهبود باروری خود از طریق مکمل های باروری از رژیم کتوژنیک پیروی کنند.

گواوا – سرشار از ویتامین C:

گواوا یک میوه استوایی است، این میوه خوشمزه بالاترین میزان ویتامین C را در بین تمام میوه ها دارد.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به طور قابل توجهی تحرک، کمیت و مورفولوژی اسپرم را بهبود می بخشد. در یک مطالعه، محققان به مردان مکمل های ویتامین C دادند و ویتامین C میانگین تحرک اسپرم را در این مردان از 31.2 درصد به 60.1 درصد افزایش داد. علاوه بر این، در همان مطالعه، آنها دریافتند که ویتامین C میانگین تعداد اسپرم را از 14.3 به 32.8 افزایش می دهد.

به طور کلی، ویتامین C تحرک اسپرم را تا بیش از 92٪، تعداد اسپرم را تا 100٪ بهبود بخشید و سلول های اسپرم تغییر شکل یافته را تا 55٪ کاهش داد.

این مزایا دلایل خوبی برای اضافه کردن گواوا به رژیم غذایی باروری شما هستند.

آووکادو:

به طور کلی، یک آووکادو حاوی حدود 41٪ اسید فولیک، 28٪ ویتامین E، 23٪ B6، 22٪ ویتامین C و 12٪ روی است. آووکادو میوه ای با بیشترین میزان فولات، ویتامین E و روی است. با توجه به اهمیت این مواد مغذی برای سلامت اسپرم، آووکادو یکی از میوه هایی است که می تواند به افزایش تعداد و تحرک اسپرم کمک کند.

فولات برای سلامت اسپرم ضروری است. زیرا نقش مهمی در تولید اسپرم و رشد اسپرم دارد. فولات برای سنتز مناسب DNA در طول همانندسازی DNA مورد نیاز است. DNA اسپرم در طول توسعه چندین بار تکرار می شود و سطوح کافی فولات برای اطمینان از سنتز DNA مناسب اسپرم ضروری است.

اگر سطح فولات پایین باشد، اسپرم می تواند به طور نامناسب تولید مثل کند. هنگامی که اسپرم به طور غیر طبیعی بالا می رود، تعداد حرکت را کاهش می دهد و بر کیفیت کلی اسپرم تأثیر می گذارد.

ویتامین E برای حفظ سلامت کلی و محافظت از بدن در برابر رادیکال های آزاد (ROS) که می تواند باعث بیماری مزمن و التهاب شود، شناخته شده است.

همانطور که در بالا ذکر شد، آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E می توانند به کاهش اثرات گونه های فعال اکسیژن و بهبود کیفیت اسپرم کمک کنند. متخصصان باروری از مکمل های ویتامین E برای حمایت از باروری مردان حمایت می کنند. مطالعات اخیر نشان داده است که ویتامین E می تواند تون و حجم عضلات را بهبود بخشد.

میوه ها یک گروه غذایی هستند که به طور کلی سطح کمی روی دارند. بنابراین، مهم است که آووکادو بیش از 10 درصد از روی توصیه شده روزانه را تامین کند. مطالعات نشان می دهد که سطح روی با کیفیت اسپرم مرتبط است.

فلفل قرمز:

فلفل ها دانه هایی دارند که آنها را به میوه تبدیل می کند و در واقع یکی از مغذی ترین میوه های موجود است و جزو 10 میوه ای است که بیشترین ویتامین C، B6 و اسید فولیک را تامین می کند.

یک فنجان فلفل قرمز حاوی ۲۱۱ درصد ویتامین C روزانه شماست. ویتامین B6 26%؛ حاوی 17 درصد اسید فولیک و 16 درصد ویتامین E است.

تحقیقات منتشر شده در ماه مه 2020 نشان داد که سطح ویتامین B6 در پلاسمای منی مردان با تحرک طبیعی اسپرم در مقایسه با مردان مبتلا به آزواسپرمی (فقدان اسپرم متحرک) بالاتر است.

زغال اخته:

میوه جادویی حاوی آنتی اکسیدان برای افزایش تعداد و تحرک اسپرم. زغال اخته کم کالری و سرشار از آنتی اکسیدان است. این میوه ای است که باید به غذا اضافه شود تا به افزایش تعداد و تحرک اسپرم کمک کند.

مطالعات نشان داده است که زغال اخته دارای بالاترین سطح آنتی اکسیدان در بین تمام میوه ها و سبزیجات رایج است. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که در غیر این صورت به عنوان گونه های فعال اکسیژن شناخته می شوند.

رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول ها آسیب برسانند و به مشکلات باروری مردان کمک کنند. در واقع، سطوح بالایی از گونه‌های اکسیژن فعال در 30 تا 80 درصد مردانی که پارامترهای اسپرم ناسالم دارند، دیده می‌شود.

آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته به میزان قابل توجهی تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می دهند. این ممکن است به دلیل توانایی آن در هدف قرار دادن و کاهش گونه های فعال اکسیژن باشد که رشد اسپرم را مختل می کنند.

موز:

ویتامین B6، بروملین جین

موز سرشار از مواد مغذی مختلفی است که توانایی بدن برای تولید اسپرم سالم را افزایش می دهد، مانند ویتامین های A، B6 و C، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها.

این میوه حاوی 0.4 میلی گرم ویتامین B6 است که 20 درصد از مقدار توصیه شده روزانه است. موز یک غذای عالی برای تعداد و تحرک اسپرم است.

موز همچنین حاوی بروملین است، آنزیمی که نشان داده است سطح تستوسترون را افزایش می دهد، به خصوص در مردانی که به طور منظم ورزش می کنند. تستوسترون به طور مستقیم با میل جنسی، عملکرد جنسی و باروری مردان مرتبط است.

انار:

حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک، ویتامین C و آنتی اکسیدان است.

انار با بسیاری از میوه ها و باروری مرتبط است. اگرچه مصرف دانه های انار از نظر علمی ثابت نشده است، اما شواهدی وجود دارد که از توانایی آن در افزایش تعداد و تحرک اسپرم به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدانی آن حمایت می کند.

یک فنجان انار حاوی حدود 30 درصد از نیاز روزانه ویتامین C و 16 درصد از مقدار توصیه شده روزانه اسید فولیک (فولات) است.

نارنجی:

میوه ها سرشار از ویتامین C هستند تا تعداد و تحرک اسپرم را افزایش دهند.

چه آب پرتقال شیرین یا ترش یا آب پرتقال، سرشار از ویتامین C است. همانطور که قبلا ذکر شد، ویتامین C فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از جمله تقویت سیستم ایمنی، محافظت از سلول ها در برابر آسیب، و بهبود باروری مردان. یک فنجان آب پرتقال حاوی حدود 160 درصد از ارزش توصیه شده روزانه ویتامین C برای بدن است.

کیوی:

کیوی یک میوه کوچک خوشمزه است که در اسموتی ها عالی می شود. علاوه بر این، در مقایسه با میوه های معمولی، کیوی حاوی مقادیر نسبتاً بالایی از ویتامین های E و C است. یک فنجان کیوی حاوی حدود 20 درصد ویتامین E و بیش از 200 درصد از نیاز روزانه توصیه شده به ویتامین C است. ویتامین های C و E تاکنون مشخص شد که تحرک اسپرم را افزایش می دهد. اما وقتی دور هم جمع می شوند، مزایایشان بیشتر می شود. هر دوی این ویتامین ها آنتی اکسیدان های رژیمی هستند، اما به یک شکل عمل نمی کنند. هر کدام به طور مستقل رادیکال های آزاد مضر را هدف قرار داده و کاهش می دهند که به روش های مختلف التهاب را کاهش می دهند. به طور کلی، استفاده ترکیبی از ویتامین‌های C و E باعث بهبود عملکرد بهتر پارامترهای اسپرم می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 296
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: